نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

بخش مراقبت های دارویی بیمارستان فیروز آبادی  

 

سال‌های سال است که کشور ما در زمینه مصرف دارو در جهان، در زمره کشورهای صدرنشین مانده و حتی گفته می‌شود که ایران پس از چین، دومین کشور مصرف‌کننده دارو در جهان است.بیمارستان‌های ما نیز از این وضعیت غیرعادی مستثنی نیستند.
وقتی پای تجویز غیرمنطقی و زیاده از حد دارو به وسط می‌آید، در این صورت دیگر مهم نیست دارو در شیک‌ ترین بیمارستان خصوصی کشور تجویز شود و یا در یک مطب چند متری. در هر دو حالت، این بیمار است که از تجویز بی‌رویه دارو ضرر می‌کند؛ حال می‌خواهد این تجویز بی‌رویه دارو در بیمارستانی بزرگ انجام شود و یا حتی خود بیمار به صورت خودسرانه، دارو را مصرف کند.
یعنی بیماری که به امید مداوا، به کادر درمانی یک بیمارستان اعتماد می‌کند، قاعدتا انتظار دارد که سلامتش  حداقل برای کادر همان بیمارستان در اولویت و اهمیت باشد، اما بسیار پیش آمده که داروهایی برای بیمار تجویز شده که نه نوع دارو و نه میزان مصرف آن با بیماری فرد بستری، مطابقت نداشته است اهمیت این بخش ناشی از ریسک بالای مخاطرات در زمینه خدمات درمانی است که آنها را تحت عنوان اشتباهات پزشکی می شناسیم.
خدمات بخش مراقبت  دارویی نسبتاً جدید است ؛ گویا برای اولین باردر اواخر دهه ۱۹۸۰ در ایالات متحده تأسیس شده است و طی ۱۵ سال گذشته در بیمارستانهای اروپایی و سایر کشورها رو به  رشد و توسعه میباشد، باید توجه داشت توسعه و معرفی و استانداردهای بخش مراقبت های دارویی توسط سازمان بهداشت جهانی و جامعه اروپا نیز پشتیبانی می شود.
مفهوم و وظایف  بخش مراقبت دارویی  (Pharmaceutical Care ) را میتوان بطور اختصار مجموع  فعالیت هایی دانست که به موجب آن برای بهینه سازی کیفیت زندگی بیمار، یک داروساز  با برقراری رابطه درمانی بین بیمارو پزشک و با بررسی داده های بیمار و ارزیابی و شناسایی داروهای مربوطه و پاسخ بیمار به دارو ، تشخیص و رفع مشکلات  تجویز مصرف منطقی داروها ، از طریق اجرای اقدامات دارویی (مداخلات دارویی) و ارائه دستورالعمل های متناسب با مصرف آنها  در راستای  دستیابی به تغییرات مثبت در سلامتی و شیوه زندگی بیمار؛ اجرا و در تکمیل شرح وظایف خود انجام می دهد.
امیدواریم با یاری خداوند و حمایت و مساعدت همه همکاران عزیز به خصوص معاونت آموزشی محترم و مدیران مربوطه،بخش مراقبت های دارویی با  نظارت بر عوارض و مصرف بی‌رویه داروها و با اطلاع رسانی  و بکارگیری روش‌هایی از قبیل سیستم‌های خودانگیخته گزارش دهی عوارض جانبی وبا  مطالعات موردی از مرحله فراهم‌آوری دارو تا مصرف  منطقی دارو را در تحت کنترل خود  داشته باشد،
 قطعا"  نتیجه این  تلاش و همکاری  می تواند  به افزایش ضریب سلامت بیمار و نیز کاهش و صرفه‌جویی هزینه‌های دارو و درمان  برای بیمار و بیمارستان  و در نهایت ارتقای  استاندارد های  کیفیت سلامت  جامعه کمک خواهدنمود .
از آنجا که اهداف نظام حاکمیت بالینی، کاهش خطرات تهدید کننده بیمار، ارتقا کیفیت مداخلات درمانی، کاهش عوارض ناشی از مداخلات و... می باشد، لذا برای حصول به نتیجه مطلوب امیدواریم که بتوان از نظرات، پیشنهادات و ایده های همکاران و صاحب نظران به بهترین شکل و با حداکثر کارایی استفاده نمود.

 

مسئول بخش مراقبتهای دارویی

دکتر محمد مهدی ثقفی* رزومه *

PhD Pharmacolog

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

Template settings